علیرضا عمومی مدیر مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل “دم ” جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مصاحبه ای با ناشران فرهنگ به مناسبت دهه فجر از فعالیت های جدید مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل ” دم ” در حوزه توسعه و ارتقاء زیر ساخت ها و قراردادهای همکاری این مرکز خبر داد

پیاده سازی سیستم HIS   (HOSPITAL INFORMATION SYSTEM)

در ابتدا مقصود از چنین فعالیتهایی کاهش هزینه ها ناشی ازکاغذبازیهای موجود در سیستمهای دستی و اداری بوده است، اما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی اهمیتی روزافزون می یابد.هدف آن است که کلیه اطلاعات بهداشتی و درمانی هر فرد در طول عمرش در قالب یک پرونده الکترونیکی ذخیره می شود که در هرنقطه ای از کشور از طریق یک شبکه سراسری کامپیوتری قابل دسترسی باشد.
امروزه تکنولوژی پیشرفته کامپیوتری به عنوان ابزاری مطمئن و به صرفه برای یکپارچه سازی نرم افزارهای مختلف کاربردی در محیط های بهداشتی درمانی شناخته شده است.  آمار و اطلاعات به عنوان مهمترین منبع قدرت در جهان و همچنین یکی از منابع با ارزش و اصلی مدیران یک سازمان است. همانطور که منابع انسانی، مواد اولیه، و منابع مالی در روند تولید دارای نقش و ارزش خاصی هستند، لکن در عصر اطلاعات و ارتباطات، اطلاعات دارای ارزش ویژه‌ای هستند.

عملکردهای مختلف HIS

مدیریت بیمار:مراحل مختلف از زمان پذیرش تا ترخیص بیمار
پاراکلینیک : مربوط به بخشهای پاراکلینیکی آزمایشگاه و رادیولوژی. دریافت کلیه درخواست های آزمایش و رادیوگرافی و پاسخگوئی به آنها با ورود به این قسمت امکانپذیرخواهد بود.
داروخانه : دریافت درخواستهای داروئی و ثبت اطلاعات مربوط به پاسخگوئی به آنها در این قسمت صورت می گیرد.
انبار : برای انجام عملیات انبارداری.
آمار و گزارشات: کارکرد بخشها، پاراکلینیک، مراجعات با نمایش نمودار.
حسابداری : اقدامات لازم جهت تسویه حساب نهائی با بیمار ، صدور صورتحساب و همچنین تعریف اطلاعات اصلی حسابداری در این قسمت صورت می گیرد و محاسبه کارکرد همکاران.
کلینیک:کلیه امور مربوط به مراجعین کلینیک ها از قبیل ویزیت پزشکان، تزریقات، آزمایشگاه، رادیولوژی،پاراکلینیکی  و توانبخشی … به صورت سرپایی در برمی گیرد.
مددکاری: بیمارانی که خواستار تخفیف درصورت حساب هستند، پس از درخواست ، ‌ حسابداری درخواست و پرونده آنها را به مدد کاری ارجاع می دهد، ‌مددکاری پس از تحقیق اگر بیمار مورد نظر حائز شرایط خاص بود از منابع مالی مشخص در صورت حساب تخفیف لازمه را اعمال می نماید .
تجهیزات پزشکی: ثبت تاریخ تولید، خرید و مدت گارانتی دستگاه برای پشتیبانی سرویسهای دیگر و در صورت لزوم ثبت سایر اطلاعات مربوط به شرکت مربوطه
کارکنان : شامل پرونده کارکنان  (پرونده های پرسنــلی الکترونیکی)

سیستم اطلاعات ( HIS )، یک نرم‌افزار جامع برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال و تبادلات اطلاعات جامع بیمار بین بخش ها و سایر مراکز درمانی بمنظور تسریع در فرایند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی، و کاهش هزینه‌ها می‌باشد.

سیستم اطلاعات ( HIS )، برای خودکار نمودن امور بیماران مانند؛ گزارش‌دهی نتایج آزمایشات، وارد نمودن دستورات پزشک، تجویز دارو، کنترل شرایط بیمار و بررسی خدمات ارائه شده به بیمار و غیره طراحی شده است .

در سیستم اطلاعات ( HIS )، برای هر بیمار یک پرونده الکترونیک ( EMR/CPR ) تشکیل می‌گردد، بطوریکه کلیه فعالیتهای بیمار (شامل؛ درمانی، تشخیصی، مالی، و غیره) از پذیرش تا ترخیص تحت پوشش قرار می‌دهد.

در HIS ، کلیه اقدامات درمانی، دستورات دارویی و خدمات تشخیصی از طریق سیستم به کلینیکها و پاراکلینیکها و حتی مراکز اداری از قبیل حسابداری و سایر واحدها ارسال شده و پاسخ آنها دریافت می‌شود. بنابراین، زمان شروع و خاتمه همه اقدامات در سیستم مشخص و قابل پیگیری است.

بنابراین سیستم اطلاعات ( HIS )، سیستم اطلاعاتی است که در آن اطلاعات در بانک اطلاعاتی بنحو جامعی ذخیره شده و از آنجا در زمان و مکان نیاز به اطلاعات در فرمهای ویژه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد

با استفاده از این سیستم توانسته ایم قبل از اعزام کادر آنکال به منزل بیماران پیامکی که شامل معرفی کادر آنکال وزمان مراجعه به منزل بیماران است را به خانواده ها اطلا ع رسانی کنیم که تا حد امکان از ورود افراد سود جو و متنفرقه به منزل بیماران جلوگیری بعمل آید و امنیت و سلامت خانواده ها تضمین گردد.

راه اندازی ویپ VOIP سیسکو

با پیشرفت فناوری و مرسوم شدن استفاده از سیستم تلفن ویپ VOIP در ادارات و سازمان‌ها، احساس نیاز به استفاده از شبکه‌های کامپیوتری و این سیستم افزایش یافته است. شبکه‌های کامپیوتری علاوه بر سرعت بخشیدن به ارتباطات، در بسیاری از کاربردهای دیگر نظیر صدا و ویدیو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه در طراحی‌های شبکه VOIP سعی می‌شود تا امکان پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و کاربردهای متنوع با حداقل هزینه انجام پذیرد. استفاده از این سرویس‌ها به طور عمومی در شبکه افزایش یافته است، یکی از این فناوری‌های نوین، سیستم تلفن ویپ یا همان Voice Over IP است. با استفاده از ویپ VOIP انتقال صدا بر روی شبکه IP فراهم می‌شود.

راه‌اندازی VOIP ویپ این امکان را فراهم می‌کند که مکالمات تلفنی را در شبکه‌های داده IP-Based با کیفیت مناسب انتقال دهیم. هدف اصلی استفاده از فناوری ویپ سیسکو ترکیب شبکه‌های داده و صوت و در نتیجه کاهش هزینه‌های مربوط به تماس‌های تلفنی در مسافت‌های طولانی است. سرویس VOIP سیسکو این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر تلفن‌ها، مکالمات آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرد. سپس از طریق بستر شبکه‌های داده می‌توان آن را انتقال داد. به این ترتیب، صدا به شکل داده در خواهد آمد و می‌توان به وسیله فشرده سازی حجم، ترافیک آن را نیز کاهش داد. جهت برقراری ارتباط تنها کافیست با شماره ۶۴۰۶۴ تماس حاصل فرمایید کارشناسان اپراتوری مجموعه به صورت شبانه روزی اماده ارائه  کلیه خدمات درمانی در منزل هستند .

SIP Trunk

سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol بوده و به زبان ساده یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر بستر شبکه است. ترانک نیز به ارتباطی گفته می‌شود که بیشتر از یک مکالمه از طریق آن برقرار می‌شود. سیپ ترانک سرویس تلفنی است که امکان ارسال و دریافت تماس‌های هم‌زمان در یک شبکه با استفاده از IP ممکن می‌سازد. SIP Trunk بین دو مرکز تلفن اتفاق می‌افتد. درواقع سیپ ترانک (SIP Trunk) ارتباطی با ظرفیت بیش از یک تماس هم‌زمان بین سرور VoIP مشترک و سوییچ‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس است. مزایای سرویس تلفن سیپ ترانک(SIP Trunk)   نسبت به روش‌های سنتی مانند پایداری، صرفه‌جویی در هزینه، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری، این راهکار را به یک استراتژی ارتباطات تجاری تبدیل کرده است. تلفن گویای مجموعه نیز با شماره ۶۷۳۹۸۰۰۰ جهت رفاه بیماران عزیز راه اندازی شده است.

دستگاه کارت خوان (pc- POS )

دستگاه کارتخوان یا به اصطلاح عامیانه پایانه فروش دستگاهی است که این امکان را برای شما فراهم میکند که در هرمکانی که باشید با استفاده از کارت عابر بانک خود وجه مورد نیاز را بابت خرید کالا به فروشنده پرداخت کنید .مرکز تخصصی درمان درمنزل “دم” در شرایط کنونی  برای رفاه حال بیماران و ارائه خدمات بهتر و جهت افزایش رضایتمندی و تسریع در امور پذیرش بیماران کادر انکال خود را مجهز به پرداخت الکترونیک هزینه های درمانی, دستگاه کارت خوان (pc- pos ) و ارتباط آن با HIS مرکز  برقرار شده است تا مشکلات مالی پرداخت الکترونیک نیز وجود نداشته باشد .اسکناس یکی از مهمترین عوامل انتقال آلودگی و بیماری است که با استفاده از کارتخوان این مشکل نه برای همکاران آنکال ایجاد میشود و نه برای بیماران .پس از کشیدن کارت رسید مشتری به صورت اتوماتیک و خودکار صادر میشود و تمام مشخصات مشتری و امضای آن نیز ثبت میگردد احتمال خطا بسیار کاهش می یابد و بیماران نیز می توانند رسید پرداخت هزینه خود را  جهت دریافت هزینه از بیمه تکمیلی خود داشته باشند.

اپلیکیشن Application

دسترسی شبانه روزی به خدمات بهداشتی و درمانی، پزشکی و پرستاری بی شک یکی از نیازهای مبرم هر خانواده است. عدم دسترسی به مطب پزشکان در هر ساعات شبانه روز و ایام تعطیل، معضلات ترافیک شهری و یا عدم امکان جابجایی بیماران سالمند، نیاز به استفاده از خدمات شبانه روزی پزشکی و قابل دسترس بودن آن را دو چندان می کند؛ مشغله و گرفتاری روز افزون در جوامع شهری و علی الخصوص در کلانشهر این لزوم را ایجاد کرده که افراد بتوانند بدون ترک محل کار خود و در نقاط دیگر مورد معالجه سریع و باکیفیت قرار گیرند در هر سن و هر مکانی که باشیم، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که ما یا اطرافیان ما را در شرایط اورژانسی قرار دهد. پس باید خودمان را برای رویارویی با آن مشکلات آماده کنیم. از این رو مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل” دم ” با سابقه بیست ساله درمان در منزل علاوه بر داشتن کارشناسان اپراتوری به صورت ۲۴ ساعته با توجه به شرایط جامعه و حضور آحاد جامعه در فضاهای مجازی این امکان را فراهم کرده است تا بیماران بتوانند از طریق اپلیکیشن “دم ” خدمات خود را درخواست داده تا در کوتاه ترین زمان ممکن درمانگر و درمانخواه در یک موقعیت مکانی جهت ارائه کلیه خدمات درمانی در منزل حضور یابند.

کارت شناسائی ID Card

مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل دم برای برقراری  امنیت و رضایت بیماران و جهت احراز هویت و شناسایی افراد  جهت اطمینان و امنیت خاطر خانواده ها از حضور درمانگران ” دم ” و همچنین جلوگیری از سو استفاده سایر مراکز درمان در منزل بدون مجوز و صلاحیت علمی و درمانی برای کادر انکال خود کارت های شناسائی ID Card را تهیه کرده است که شامل مشخصات فردی افراد و عکس افراد می باشد تا از طریق کارت های شناسائی همکاران انکال مرکز شناسائی شوند.

همچنین جهت تثبیت هویت بصری ، مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل دم برای  کلیه همکاران آنکال خود بج سینه تهیه کرده است که این بج حاوی لوگو (نشان مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل دم) می باشد.مدیر مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل “دم” به افزایش ۵۰ درصدی کادر آنکال در حوزه قراردادهای همکاری اشاره کرد که شامل مجرب ترین پزشکان متخصص و عمومی ، کاردرمان و پرستاران و… پرداخت همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی قرارداد با ازمایشگاه ها در سطح کلان شهر تهران جهت دسترسی هرچه سریع تر کادر آزمایشگاهی و نمونه گیر در شرایط فعلی کشور اشاره نمود .ایشان افزودند که حجم اعزام های مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل ” دم ” نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است، و امیدواریم بتوانیم در سال پیش رو ۱۴۰۰ با ارائه خدمات جامعه تر و کیفیتی بهتر اعزام های خود را به   ۶۰۰۰۰ نفر برسانیم.

مدیر مرکز دم به قرادادهای همکاری با شهرسالم  شهرداری تهران، نیروهای مسلح، بانک سپه و بیمه البرز و….. در سال جاری اشاره نمود. ICU در منزل یکی از برنامه های مرکز ” دم ” بوده است که با موفقیت آغاز شده است و در حال حاظر و شرایط کنونی کشور شاهد رشد چشمگیری در خدمت رسانی به بیماران سطح کلان شهر تهران و ارگان ها بوده است. همچنین با مجهز نمودن تجهیزات پزشکی مرکز مشکل عمده ای از هم وطنان عزیز در بحث اجاره و خرید تجهیزات پزشکی مرتفع گردیده است .سایت مرکز دم نیز در سال جاری ارتقا یافته است جهت آشنائی با خدمات ارائه شده توسط مرکز دم میتوانید به سایت مرکز به نشانی www.64064.ir  مراجعه فرمایید.

همچنین با راه اندازگیری کد دستوری #۶۴۰۶۴*۶۶۵۵* USSD مرکز دم توانسته است خدمات خود را به گونه ای آسان تر و در دسترس تر در اختیار سالمندان قرار دهد شما میتوانید با زدن این کد دستوری در گوش های تلفن خود به راحتی به صفحه منوی خدمات مرکز دسترسی یافته و بعد از ارسال در خواست خود در اولین فرصت منتظر تماس کارشناسان واحد اپراتوری ما باشید و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایید. این کد دستوری این امکان را فراهم کرده است که حتی افرادی که گوشی های هوشمند ندارند و یا توانائی استفاده از اپلیکیشن ها را ندارند بخصوص سالمندان عزیز بتوانند با گوشی های ساده خود و در کمترین زمان ممکن خدمات خود را درخواست داده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

از آنجا که مهمترین عامل در ارتقای هر مجموعه و سازمانی اعتماد و اتکا به توانمندی های نیروی انسانی و پرسنل سازمانی می باشد لازم است جهت ایجاد انگیزه و روحیه برنامه های انگیزشی جهت بالفعل نمودن این پتانسیل فراهم گردد. مرکز خدمات تخصصی درمان درمنزل ” دم ” جهاد علوم پزشکی تهران با برنامه های انگیزشی در مناسبت های مختلف اقدام به این امر مهم نموده است و تصمیم دارد با سهیم نمودن افراد در منافع سازمان با پرداخت بهره وری و کارانه و پاداش مجموعه را در جهت رسیدن به اهداف متعالی خود سوق دهد .

به امید موفقیت روزافزون

  • منبع خبر : مرکز درمان